deeneveliene.reismee.nl

Dag 7 - Van Ucluelet naar Campbell River

Vanochtend op tijd het bed uit om onze spullen in te pakken, want er wacht ons een rit van 280 kilometer vanuit het prachtige huisje in Ucluelet naar Campbel River.

Terwijl Deen zich aan het opfrissen was in de badkamer, spotte Eveliene een zeehond in de zee. Vanaf het balkon had ze een prachtig uitzicht op het water en zag ze hem een paar keer boven water komen. Super tof om dit vanuit je huisje te kunnen zien! Deen stond een half uur later op het balkon en zag helaas geen zeehond, maar wel een hele aardige, local, buurman. Hij was hier met zijn vrouw voor een ontspannen weekendje weg. Toen hij hoorde dat we naar Campbell River zouden reizen, adviseerde hij ons om NIET de recommended Highway 19A te nemen, maar de Ocean-Side-Route. Deze loopt, zoals de naam al doet vermoeden, langs de oceaan.

Als we dan toch deze route namen, moesten we ook maar meteen gaan lunchen bij Bare Bones, waar ze uitstekende Fish and Chips hadden. We hebben inmiddels zoveel goede local adviezen gehad, welke keer op keer de moeite waard waren, dat we ook deze tip ter harte namen. Ongeveer halverwege onze tocht, reden we door het plaatsje Port Alberni. In een oude kerk, zat inderdaad Bear Bones. Een super leuk, knus restaurantje. Terwijl we aan tafel zaten, werden we aangesproken door een man die met zijn gezin naast ons zat. Hij adviseerde ons om de “seafood platter for two” te nemen: een groot bord met friet, salade en een mix van verschillende soorten vis: zalm, grote garnalen, kabeljauw en heilbot. Je kon ook zelf de bereidingswijze kiezen, dus we besloten om de helft te laten grillen en de andere helft “panko” te laten bereiden (broodkruimels). En het zal eens niet: het bord wat ons voorgeschoteld werd was enorm! Friet voor 4 personen, 4 grote stukken vis en om het af te maken nog 2 flinke salades. Het was heerlijk en het viel ons vooral op dat de zalm hier heel erg rood is, in plaats van de veel rozere zalm die we in Nederland hebben.

We vervolgden onze reis naar Campbell River met een muziekje en zetten de cruise-control lekker aan. Eenmaal aangekomen hebben we lekker relaxt een serie gekeken in bed, want veel was er verder ook niet te doen in het hotel of in de buurt. Maar dat geeft niet, het is maar een tussenstop! Morgen vervolgen we de reis alweer richting Telegraph Cove.

Dag 6 - Ucluelet

Vandaag staat de tweede boottocht op het programma om nog een keer op zoek te gaan naar walvissen. Was inbegrepen bij de reis en wellicht hadden we het zelf niet op deze manier gepland, maar alleen het varen met de zodiac was al leuk dus kom maar op! Wie weet wat we nog gaan zien.

Dat komt echter later, die tocht staat pas om half 4 op het programma. We zijn hier bij het Pacific Rim National Park Reserve, met een aantal wandeltochten. We kiezen er een paar uit op de plattegrond die we bij het inchecken gekregen hebben (een paar, want sommigen zijn alleen een halve kilometer naar een uitzichtpunt) en gaan op pad. De mooiste en langste daarvan, voert ons via een onbegaanbaar stuk jungle, waar voor het pad dan uiteraard wel een doorgang is gemaakt. Dat pad was dan trouwens wel 'verhoogd', om de natuur niet te beschadigen en te zorgen dat mensen niet af kunnen wijken. Wordt wel echt over nagedacht hier!

We hebben in ons leven al veel bos gezien en Eveliene uiteraard ook in Costa Rica al eens regenwoud, maar zó dichtbegroeid en ondoordringbaar door de begroeiing hadden we nog niet gezien. En dan veranderde het weer in lage begroeiing, omdat het een stuk 'wetland' was, waar niets de hoogte in ging. Wissel dat af met informatiepaaltjes over de originele bewoners en je doet ineens veel langer over 2,5 kilometer dan een half uur. Dat zorgde ervoor dat we de terugweg (zelfde stuk nog een keer, maar dan omgekeerde route) twee keer zo snel af moesten leggen om nog op tijd te komen voor de Whale Watching tour! Oef, dat was wel even pittig. Vooral als je ook nog op moet letten dat je niet door de verrote houten planken van het pad heen zakt bijvoorbeeld. Gelukkig was het hetzelfde stuk nog een keer, want we hebben vooral gekeken waar we (snel) liepen in plaats van om ons heen! Vooral Eveliene helemaal stuk haha (omg wat een slechte conditie heb ik), maar het was wel erg mooi.

En op naar de Whale Watching! Weer in zo'n enorm warm, inflexibel rood overall-geval (later ben je er blij om) en volle kracht vooruit over de golven op zoek naar nog meer walvissen. Eerst een stop bij zeehonden en zeeleeuwen. Ze maakten ook mooi dat typische zeehonden geluid (ja probeer het maar eens na te doen...). En na nog een stukje varen waren daar weer 3 bultruggen! Deze waren in eerste instantie wat verder weg, maar begonnen daar enthousiast met elkaar een beetje te spelen door rondjes te draaien. Zagen we ineens een vin boven water komen in plaats van alleen de rugvin. Toen verrasten ze ons nog door heel dicht bij de boot boven water te komen, dus dat was ook weer erg geslaagd!

Zeelucht maakt wel erg hongerig (en koud trouwens, ook ondanks dat enorme pak), dus op aanraden van onze schipper bij een Italiaan in het dorp een pizzaatje besteld. Nouja, pizzaatje... zeg maar enorme pizza. Zelfs Deen kon m niet op en heeft nog 3 stukken in een doggie-doos meegenomen. Tel daar de andere halve van Eveliene bij op en we kunnen morgen weer eten haha. Snack voor onderweg? We gaan morgen namelijk weer rijden, 230 kilometer ongeveer richting Campbell river. Dat is voornamelijk een tussenstop voor de weg naar Telegraph Cove, want we blijven hier maar één nachtje. Maar wie weet wat we onderweg weer allemaal tegenkomen... :)

Dag 5 - Victoria naar Ucluelet

Vandaag weer een reisdag op het programma. We waren weer mooi om 06.00 uur wakker, dus konden we op tijd gaan ontbijten (18 hoog in het hotel, bij zonsopgang) en om 8.00 uur waren we klaar om uit te checken. De receptionist vroeg ons waar we nu naartoe gingen. Toen we Ucluelet (spreek uit 'Joe-kloe-lut') noemden werd hij gelijk helemaal enthousiast. Hij vertelde dat het een 5-hour-drive was, "but make it 8". Daarbij noemde hij allerlei tussenstops die we dan niet mochten overslaan, die hij zelfs voor ons uitprintte. Hij vroeg ook nog of hij mee mocht in onze koffer, hij was jaloers Maar we hadden verder nog geen plan voor als we eenmaal daar waren, dus waarom dan niet wat later aankomen en onderweg al wat dingen zien?! Dus wij hebben zijn raad opgevolgd en zijn op zoek gegaan naar:
1) De beroemde muurschilderingen (en gele voetstappen op het trottoir) van Chemainus

2) De geiten op het dak bij Coombs

3) De oudste en grootste bomen van British Columbia in Cathedral Grove (MacMillan park)

Waren dingen die we zelf nooit terecht gekomen waren, want je rijdt er zo voorbij (of we zouden er uberhaupt niet langsgekomen zijn). Was erg leuk!

Toen kwamen we rond half vijf 's middags aan in Ucluelet. Waar we gaan verblijven hebben we wel weer een keukentje tot onze beschikking volgens onze reisbescheiden en in de nabije omgeving geen winkel of restaurant (het ligt blijkbaar nogal afgelegen), dus halen we bij de supermarkt zelf wat avondeten. En cheesecake. Citroen. Yummm.
Vervolgens via een inderdaad nogal afgelegen weggetje recht het bos door, richting de zee. En wat een prachtige plek is dit zeg...! Ge-wel-dig. Daar rijden we graag een stukje voor. Een mooie houten cabin, authentiek gevoel, rustig gelegen, prachtig uitzicht en alsnog van alle gemakken voorzien. Inclusief gaskachel! We settelen ons lekker voor de 'open haard' met een stukje cheesecake en gaan weer lekker op tijd naar bed. De jetlag is wel over, maar ons ritme blijft vroeg naar bed - vroeg weer op!

Dag 4 - Victoria

Daar gingen we dan, op een Zodiac de zee op, samen met nog 10 man (waaronder 4 Nederlanders, je komt ze ook overal tegen), op zoek naar orka's en andere zeedieren. We hadden prachtig weer, Deen liep zelfs in een polo door de stad. Alleen moesten we wel een extra vest aan en in een of ander huge rood pak. Zou dan blijven drijven, mochten we eruit vallen én beschermt tegen de eventuele spetters en wind. Ok, prima, wel gauw gaan varen dan want we gaan kapot in dat ding! :p

Nu is natuurlijk de vraag, hebben we ook orka's gezien? Want daar ging het natuurlijk eigenlijk wel een beetje om. Nee, helaas.... die waren wel gespot, maar te ver weg om binnen 3 uur te kunnen gaan bekijken! :( Heel jammer. Maar het is wel dubbel en dwars goedgekomen door een hele groep bultruggen die we bij elkaar tegen kwamen; 8 om precies te zijn! Heel erg tof om te zien én wellicht verrassend genoeg ook om te horen. De motor ging af en dan hoorde je overal om je heen bultruggen naar de oppervlakte komen en adem halen. En dat waren er nog veel meer dan 8 bij elkaar. Too much to count, aldus onze gids. Alsnog heel gaaf dus! En het valt er een beetje bij in het niet, maar onderweg naar die bultruggen hebben we ook nog een paar verdwaalde zeehonden in het water gezien :)

Toen zijn we 's avonds nog lekker in het hotel uit eten geweest (geen eigen gemaakte macaroni dit keer!), met wederom een ontzettend overdreven vriendelijke waitress. Waarom zeggen die 'thank you' als je ze bestek komen brengen?! Wel errug lekker gegeten voor eigenlijk vrij weinig geld (beef sirloin en duck). Goede afsluiting van een mooie dag :)

Morgen op weg naar Ucluelet, waar we in een houten cabin terecht komen. Waarschijnlijk zal daar dus even geen internet zijn! :)

Dag 3 - Van Vancouver naar Victoria

Vandaag staat de tocht van Vancouver naar Victoria op het programma. Eerste keer weg uit de stad, met een overtocht op de ferry omdat Victoria op Vancouver Island ligt. Nou denk je misschien, Vancouver Island... 'dat is een eilandje dat hoort bij Vancouver'. Ja klopt, het ligt ernaast. Maar 'eilandje' is een understatement. Het heeft een oppervlakte van 31.000 vierkante kilometer. Zegt je nog niks? Dat is even groot als België... :p

De overtocht was prima, met een flinke wind maar ook een heerlijk zonnetje. Het klaarde helemaal op toen we eenmaal vertrokken, want toen we aankwamen bij de boot (2 uur van tevoren) zag het er zo maar onheilspellend uit boven zee. Onderweg zag Eveliene zelfs nog een otter of zeehond (was te ver weg om echt goed te zien haha), dus het eerste zeedier is gespot.

Toen we van de ferry afkwamen was dan ook de beurt aan Deen om voor het eerst te gaan rijden. Lekker cruisen over de 'highway', waar je met 90 km/h en stoplichten tussendoor nog niet echt lekker door kan rijden. Maar iedereen is wel relaxt op de weg hier, was zelfs in de stad al zo. Daar was het wel even wennen trouwens, want je mag gewoon rechtsaf door rood en als het stoplicht op groen gaat mag je ook links, terwijl er van de andere kant ook auto's komen die rechtdoor gaan én de voetgangers dan ook over mogen steken... Beetje chaotisch dus wel af en toe! Het wordt trouwens ook chaotisch als Eveliene 'Go' roept omdat het stoplicht oranje wordt en Deen verstaat 'Ho'. Gotta work on that one

Wederom een mooi hotel, met een mooie kamer. Twee enorm hóge bedden (die wel smal zijn, dus we gaan lekker allebei in een bed voor ons alleen liggen :D), een bank, eettafel, bureau en een mini-wastafel die ongeveer tot Deen z'n knieën komt. Rond 4 uur helemaal gesetteld, waarna we nog even Victoria in zijn gelopen voor een rondje langs het water en een hapje/drankje bij café The Local. Heerlijk hoe alles hier zo 'perfect' is.
"Want something to drink with that"?
-- "A beer please"
"Perfect"

We zaten daarbij heerlijk in het zonnetje en als je dan een enorm glas bier en wijn voor je neus krijgt, slaap je daarna wel lekker. Was dus 20.30u toen Deen de lamp uitdeed omdat Eveliene alweer in slaap was gevallen.
Ach, ons ritme is gewoon om 06.00 uur wakker zijn en om 20.30u slapen. Heb je wel wat aan je dag ;)

En toen hadden we vanochtend ineens ontbijt op bed! Per ongeluk...
Hoe dan? Nou, voor we gingen slapen hebben we nog een formuliertje ingevuld, waarmee je je ontbijt vast kon bestellen. We gingen er vanuit dat we dat dan boven in het restaurant op moesten eten (dat was wat we allebei opmaakten uit de tekst die erbij stond), maar toen we vanochtend aankwamen in het restaurant gaven ze aan dat ze het kwamen brengen op de kamer haha. Maar dat kwam wel briljant uit, want vandaag is onze 1 year officially back together day

En dat gaan we straks nog meer vieren door naar (onder andere) orka's te gaan zoeken op zee, op een Zodiac. Hopelijk zien we er een paar! https://orcaspirit.com/

Nu eerst nog even sporten en naar het zwembad!

Ciao!

Dag 2 - Vancouver

Vandaag is alweer dag 4 en vandaag staat de eerste 'echte' excursie op het programma, maar de verslagen van dag 2 en 3 mogen uiteraard niet ontbreken.

Dag 2
Dinsdag was onze tweede en tevens gelijk ook laatste dag in Vancouver. Toen we nog in Dongen waren gaf Rob ons de tip dat ergens in Vancouver een gave hangbrug zou zijn, ergens in het natuur-gedeelte van Vancouver. Die hebben we opgezocht en middels een shuttlebus konden we daar naartoe. Prima plan leek ons zo, want we zijn toch niet zo van die stads-mensen. Deen is eerst nog even gaan sporten, want er was een gym in het hotel. Goed bezig..!

Opvallend tijdens de rit: de buschauffeurs van de shuttle praten normaal, maar wanneer ze gaan rijden en dingen gaan vertellen over de omgeving gaat er een of ander knopje om en schieten ze in een soort vrouwelijke-zang-stem. Opnames beschikbaar op aanvraag ;-)

Toen we aankwamen bij de Capilano Suspension Bridge, bleek dat het niet alleen een brug was maar dat er ook een Treetop Adventure gelopen kon worden (loopbruggen tussen de bomen), een boardwalk met informatie was en een Cliffwalk boven een ravijn. Waren enorme bomen die wel 500 jaar oud waren, mooie uitzichten zo hoog in de bomen en uiteindelijk ook in de gift shop nog twee mooie kettingen met natuurstenen gekocht voor Eveliene. Super uitje dus!

Op de terugweg zijn we op zoek gegaan naar een supermarktje, omdat we in ons luxueuze penthouse appartement een keukentje hadden. Dat gebeurt niet vaak, dus daar moesten we gebruik van maken! Konden we mooi geld besparen én een fatsoenlijke maaltijd met wat groenten maken, want we waren de 'vette zooi' nu al beu... (wie eet er dan ook bacon en gebakken aardappelen als ontbijt!) Vonden we uiteindelijk een winkel waar ze ook ietwat aan boodschappen hadden (was echt heel weinig, maar later bleek dat het geen echte supermarkt was en er 300 meter verderop wel een grote supermarkt zat, zucht), waarmee we wat groente en pasta bij elkaar konden schrapen om te gaan eten. Stuk vlees erbij (gehakt ofzo hadden ze niet) en klaar. Goed plan! Toch?
Nou nee, goor dat het was...! Echt een goed plan, maar dat doen we dus niet meer zo hahaha.

Vanwege de jetlag waren we vanochtend om 05.00 uur al wakker. Beetje rekken, want het ontbijt was gelukkig vanaf 06.30u beschikbaar. Alleen dan ben je 's avonds dus ook moe. Vechtend tegen de jetlag hebben we e.e.a. uit kunnen stellen tot een uur of 21.00. Hoe laat zouden we nu weer wakker zijn?

Dag 1 - We zijn er!

Dinsdagochtend 19 september, 04.50 uur.

Daar lig je dan, in je mooie hotelkamer (daarover straks meer) naar het plafond te staren. Toch die verdraaide jetlag! En dan bedenk je je dat jullie het toch wel leuk vinden om een reisverslag bij te houden van wat je allemaal hebt gedaan. Want er gaat een hoop moois komen!

Laten we bij het begin beginnen: de reis hierheen. Want die is wel het vermelden waard: kon eigenlijk niet beter! Inchecken, smooth. Vliegreis, super! Helemaal geen turbulentie, lekker veel drinken, aardige (wel hele brede bodybuilder-) buurman uit Zuid Afrika die naar Canada gaat emigreren, lekker eten, geen huilende kinderen. Het enige verbeterpuntje was dat we een uur in het vliegtuig moesten wachten tot we op konden stijgen. Beetje vertraging dus. Maar goed, blijkbaar hadden we wind mee want de verwachte reistijd was 8 uur 50 min. Alsnog lang genoeg! Hoop films gekeken en toen waren we er alsnog redelijk snel. Eenmaal in Vancouver waren we wel even bezorgd, omdat we uit het vliegtuig kwamen en we bijna alleen maar Chinese tekens zagen... Waren we stiekem naar Hong Kong gevlogen in plaats van Vancouver?! Gelukkig bleek dat niet zo te zijn, maar opvallend was het wel! Blijkbaar komen er een heleboel Chinezen, Japanners en Koreanen naar Canada om te studeren, dus een logische doelgroep om dan op het vliegveld gelijk te bekogelen met allerlei advertenties.

Vervolgens op naar onze (reeds geboekte) huurauto. Nou, we hadden een grote auto verwacht, maar je kunt ook overdrijven! Een Dodge Grande Caravan stond voor ons klaar. Zo'n grote auto was nou óók weer niet nodig! Daarnaast zat Deen alsnog met z'n knieën tegen het dashboard, dus wij terug naar de über-vriendelijke car rental meneer (Gotal) die voor ons een andere SUV regelde. That was more like it! (zie foto's).

Mooi, op naar het hotel! Even wennen natuurlijk, rijden in het buitenland. Gelukkig rijden ze hier gewoon 'rechts'. Hoewel je ook weer niet altijd helemaal rechts moet rijden, want dan kom je af en toe ineens geparkeerde auto's tegen aan de kant van de weg. Verrassing!
Met behulp van de ingebouwde navigatie binnen een half uurtje aangekomen bij ons hotel, waar ons een mooie verrassing te wachten stond: we kregen een complimentary upgrade van onze standaard suite naar een Oceanview Penthouse suite met jacuzzi. Hoe tof is dat! Daar gaan we vandaag nog wel even gebruik van maken natuurlijk!

Ondertussen was het 17.30 uur lokale tijd, 02.30 uur volgens onze lijven in Nederlandse tijd. En na zo'n reis ben je sowieso al redelijk gebroken, dus we waren (zacht uitgedrukt) redelijk kapot. Gauw even bij de Subway een broodje gehaald, waarna we lekker terug in het hotel nog een meegenomen serietje wilden gaan kijken op de laptop. Lekker relaxt de tijd een beetje rekken tot het een fatsoenlijk tijdstip was om naar bed te gaan. Nou, dat mislukte dus finaal... :p Ik geloof dat Eveliene zo'n 15 minuten heeft gezien en Deen heeft het nog gered tot een uur. Betekent dus dat we om 20.00 uur lagen te slapen en dan is het om 04.00 uur wel mooi geweest natuurlijk. Ach, zo hebben we nog iets aan onze dag.

We gaan eens kijken wat Vancouver ons te bieden heeft!

Onze reis

Hallo en welkom op onze reislog! (automatisch bericht)

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom!

Leuk dat je met ons meereist!